Cookies op Het Zand

hetzand.nl gebruikt cookies om de site goed te laten werken.

Voor meer informatie over de cookies kunt u hier terecht.

Zandhove te Zwolle

Wonen op een prachtig landgoed? Dat kan bij Zandhove. We bieden kleinschalige, beschermde woonomgevingen voor zowel jongere als oudere mensen, die een achtergrond in de psychiatrie hebben of kampen met bijvoorbeeld dementie of een niet-aangeboren hersenletsel. Ook beschikken we over acht luxe huurappartementen.

Over Zandhove

Zandhove ligt aan de rand van Zwolle-Zuid. In uw achtertuin heeft u hier een eigen bos met wel heel bijzondere buren. Er wonen verschillende boerderijdieren en er leven ijsvogels, boomklevers, reeën en vossen. Ook broeden er elk jaar een reigerkolonie en een buizerdechtpaar.

Wanneer u Zandhove binnenstapt, waant u zich in een hotel. Het gebouw heeft zowel van binnen als van buiten een chique uitstraling en de mensen zijn vriendelijk. Op de locatie vindt u onder meer een restaurant, winkel, kapsalon, pedicurepraktijk en schoonheidsspecialist. Ook kunt u een duo-fiets lenen, zwemmen in het zwembad of de beweegtuin bezoeken. Een uitstapje maken naar het winkelcentrum? Met de fiets of scootmobiel bent u er binnen vijf minuten. Bovendien stopt de stadsbus voor de deur.

Zandhove is er voor jong en oud. We zien u niet als patiënt, maar als mens. Op basis daarvan bieden we passende zorg en organiseren we activiteiten waar u blij van wordt. Zo zetten we ons met elkaar in voor kwaliteit van leven. Elke dag opnieuw.

Zandhove te Zwolle

Neem een kijkje in Zandhove

“Ik ben extra alert op gedrag en pik subtiele signalen op.”
- Jolanda van Hattem

Woonbegeleider Jolanda aan het woord

Als woonbegeleider heb ik een switch gemaakt van de gehandicaptenzorg naar de ouderenzorg. De vaardigheden van toen komen mij nu bij Het Zand ook goed van pas!
Lees het verhaal van Jolanda van Hattem

Veelgestelde vragen

Over in zorg zijn

Wat zijn de bezoekuren en wanneer is de hoofdingang open?

We hebben geen bezoekuren of beperkte openingstijden. Als naaste kunt u langskomen wanneer u wilt. Wel is het verstandig om vooraf te kijken naar het dagprogramma. Staat er bijvoorbeeld een fysiotherapiebehandeling gepland, dan moet u even wachten.

Elke dag van 7.00 tot 20.00 uur is de deur van de hoofdingang open. ’s Avonds en ’s nachts kunt u aanbellen en krijgt u een verpleegkundige aan de lijn. Hij of zij laat u dan binnen.

Kan ik als naaste blijven eten of blijven logeren?

Blijven eten

Tegen een kleine vergoeding kunt u samen in het restaurant eten. Doe dit wel altijd in overleg met de zorgmedewerkers. Bij langdurige ziekte is het soms mogelijk om een extra maaltijd naar de afdeling te laten komen.

Logeren

In de meeste gevallen biedt een kamer voldoende ruimte. Ook beschikken we over een speciaal koppelbed waarmee u een tweepersoons-hoog-laagbed kunt creëren. Dit koppelbed is te reserveren bij de balie van elke locatie.

Hoe zit het met huisdieren of dieren meenemen op bezoek?

Mag mijn huisdier bij mij komen wonen?

Woont u zelfstandig, dan mag dit uiteraard. Voor de andere woonomgevingen geldt dat u zelf voor het huisdier moet kunnen zorgen. Ook wordt vooraf toestemming gevraagd aan medebewoners en medewerkers. Zijn zij allergisch of bang, dan kunt u uw huisdier helaas niet meenemen.

Mag ik een hond meenemen als ik op bezoek kom?

Ja, maar houd wel rekening met andere bewoners. Lijn uw hond aan in gemeenschappelijke ruimtes en zorg ervoor dat u na het uitlaten de omgeving netjes achterlaat.

 

Heb ik een televisie op mijn kamer?

Nee, u heeft geen televisie op de kamer. Wel beschikt u over de benodigde aansluiting, zodat u zelf een televisie op uw kamer kunt plaatsen. Op Hospice Lotus en de afdeling Vuur  (Zandhove) zijn de kamers wel standaard voorzien van een televisie.

Beschik ik over wifiverbinding?

Ja, op al onze locaties is een wifiverbinding beschikbaar. Woont u zelfstandig, dan valt de wifiverbinding onder uw eigen verantwoordelijkheid

Is het mogelijk om mijn verjaardag te vieren?

Natuurlijk! Alle locaties beschikken over ruimtes waar u familie en vrienden kunt uitnodigen. Het is zelfs mogelijk om door de kok lekkere hapjes, een uitgebreide lunch of een smaakvol diner te laten bereiden. Voor meer informatie over de mogelijkheden en kosten kunt u bij het restaurant van uw locatie terecht.

Over in zorg komen

Hoe kan ik me inschrijven?

Wilt u bij Zorgspectrum Het Zand komen wonen, dan moet u zich inschrijven. U doet dit door contact op te nemen met de locatie waar uw voorkeur naar uitgaat.

Heb ik een indicatie nodig om me in te schrijven?

Dat hangt af van de woonomgeving waarvoor u zich inschrijft. Voor een zelfstandig appartement heeft u bijvoorbeeld geen indicatie nodig, maar voor het verpleeghuis wel. Wanneer u contact opneemt met de locatie waar u graag zou willen wonen, vertellen we hierover meer. 
 

Welke verzekeringen heb ik nodig?

Komt u bij Zorgspectrum Het Zand wonen, dan moet u vaak uw verzekeringen aanpassen. Uw zorgconsulent kan hierover meer vertellen.

Kan ik als naaste bij mijn partner in het verpleeghuis komen wonen?

Wij begrijpen uw wens om bij elkaar te blijven als (echt)paar heel goed. Helaas zijn de mogelijkheden beperkt. Als u beiden een indicatie voor verpleeghuiszorg heeft, kunt u samen bij Het Zand komen wonen. Dit hangt wel af van het type indicatie en de beschikbare plaatsen. Ook is het de vraag of u op dezelfde afdeling terecht kunt. Graag denken we met u mee over een passende oplossing. Zo kiezen echtparen regelmatig voor een combinatie waarbij de een in het verpleeghuis woont en de ander in een zelfstandig appartement op dezelfde locatie. Dit is niet op elke locatie mogelijk.

Zelfstandig wonen (huren)

Hoe kan ik mij inschrijven voor een huurwoning bij Zorgspectrum Het Zand?

U kunt het inschrijfformulier downloaden of opvragen bij de receptie van elke locatie. De recepties zijn te bereiken op:

  • De Hulstkampen, tel: 0529 – 47 81 00
  • Zandhove, tel:038-4687600
  • De Berghorst, tel: 0522 - 46 69 00
  • Het Weijtendaal, tel: 0570 - 52 88 00

Zodra u het inschrijfformulier naar ons opstuurt, komt u op de wachtlijst voor een huurwoning op de door u opgegeven locatie(s). U ontvangt hiervan een bevestiging per post. De kosten voor inschrijving bedragen eenmalig € 50,-. Wij factureren dit bedrag zodra uw inschrijving is verwerkt. 

Kan ik mij uit voorzorg laten inschrijven?

Ja dat kan! U kunt zich laten inschrijven uit voorzorg of om actief op de wachtlijst te komen. Als u uit voorzorg in ons systeem staat, wordt u niet actief benaderd als er een woning beschikbaar is. Jaarlijks ontvangen cliënten die uit voorzorg geregistreerd staan een brief om de inschrijving actueel te houden. 

Wanneer kom ik in aanmerking voor een huurwoning (toewijzingsbeleid)?

De eerste stap is dat u zich inschrijft voor een huurwoning. 

Na de inschrijving staat u op de wachtlijst voor een huurwoning. U wordt (indien gewenst) door Het Zand benaderd, zodra er een woning voor u beschikbaar is. Aan de hand van de toewijzingscriteria wordt beoordeeld welke cliënt bovenaan de wachtlijst staat voor de desbetreffende woning.

Omdat alle woningen (m.u.v. Den Hof in Zwolle) zorgwoningen zijn, wordt er zoveel mogelijk toegewezen aan cliënten met thuiszorg. Daarom krijgen de cliënten die persoonlijke verzorging en/of verpleging hebben en hiervoor thuiszorg willen ontvangen van Het Zand, voorrang op de wachtlijst. Vervolgens wordt er gekeken naar de inschrijfdatum. Als er geen cliënten met thuiszorg op de wachtlijst staan, wordt de woning ook toegewezen aan cliënten zonder thuiszorg.

Ik sta ingeschreven voor een huurwoning. Op welke plek sta ik op de wachtlijst?

De wachtlijst voor een huurwoning verandert continu. Onze cliënten vormen een kwetsbare doelgroep, waardoor er geen toezeggingen gedaan kunnen worden m.b.t. de positie op de wachtlijst. Wachtlijsten kunnen langer worden door veranderende situaties van onze reeds ingeschreven cliënten. De wachtlijst kan ook korter worden, doordat cliënten niet meer op de wachtlijst staan i.v.m. nieuwe huisvesting, een intramurale zorgvraag of door andere omstandigheden. Zodra er een woning voor u beschikbaar is, wordt u indien gewenst door Het Zand benaderd.

Ik huur een woning en heb een reparatieverzoek

Als u een woning huurt van Het Zand en u heeft een reparatieverzoek, dan kunt u dit doorgeven bij de receptie op de locatie waar u woont. Vervolgens zal de technische dienst uw reparatieverzoek beoordelen en waar nodig herstelwerkzaamheden uit (laten) voeren. U kunt in het onderhouds-ABC zien voor welke werkzaamheden u als huurder verantwoordelijk bent en welke werkzaamheden voor Het Zand zijn. In alle gevallen kunt u gebreken melden bij de huismeester, waarna het reparatieverzoek beoordeeld wordt.

Wat zijn de huurprijzen van de huurwoningen bij Zorgspectrum Het Zand?

Zorgspectrum Het Zand verhuurt woningen op vier verschillende locaties. Per locatie worden er verschillende soorten zorgappartementen verhuurd in verschillende prijsklassen. De huurprijzen zijn gebaseerd op basis van o.a.: oppervlakte van de vertrekken, voorzieningen in de keuken, het sanitair, de energieprestatie en de WOZ-waarde. Per locatie variëren de huurprijzen van circa € 665,- per maand tot circa € 1.200,- per maand.

Ik heb een vraag over de automatische incasso

Voor vragen over de automatische incasso’s kunt u contact opnemen met de financiële administratie. Dat kan telefonisch via 038-4687600.

Als u onlangs bij Het Zand bent komen wonen en u heeft vragen over de hoogte van de huur, servicekosten of abonnementen, dan kunt u contact opnemen met de woonconsulent via telefoonnummer 038-4687600. De receptioniste verbindt u dan door met de woonconsulent. Ook kunt u mailen naar verhuur@hetzand.nl.

Heb ik recht op huurtoeslag?

Of u recht heeft op huurtoeslag is afhankelijk van meerdere factoren, zoals de hoogte van de huur, uw inkomen en uw vermogen. Om te controleren of u huurtoeslaggerechtigd bent, kunt u een proefberekening maken op de website van de belastingdienst.

Ik heb een huurverhoging gekregen

Jaarlijks wordt de huur van uw huurwoning geïndexeerd om de huurprijzen marktconform te houden. Dit gebeurt op basis van de inflatie van dat jaar en de wettelijk toegestane huurverhoging. Hierover zijn ook bepalingen opgenomen in de huurovereenkomst. Een eventuele verhoging wordt twee maanden van tevoren aangekondigd. In de brief die u dan ontvangt, staat ook omschreven met wie u contact kunt opnemen voor vragen. Als u tussendoor vragen heeft over uw huur, kunt u contact opnemen met de woonconsulent via het algemene nummer: 038-4687600. De receptioniste verbindt u dan door.

Is het mogelijk om een sociale huurwoningwoning te huren?

De meeste huurwoningen van Het Zand vallen binnen de vrije sector. Dat betekent dat de huurprijs boven de huurtoeslaggrens uitkomt. Zorgspectrum Het Zand heeft op enkele locaties ook woningtypen die we onder voorwaarden verhuren als sociale huurwoning.

Het Zand bepaalt op basis van uw persoonlijke situatie of u in aanmerking komt voor een sociale huurwoning bij Het Zand. We beoordelen onder meer of uw verwachte inkomen en vermogen passen binnen onze toewijzingseisen.

Criteria voor een sociale huurwoning

Inkomen: Om in aanmerking te komen voor een sociale huurwoning bij Het Zand (€760,- p.m. prijspeil 2023) mag uw verzamelinkomen niet boven een bepaalde grens uitkomen. Het verzamelinkomen wordt bepaald op basis van een inkomensverklaring van de belastingdienst. We kijken naar het inkomen voor belastingheffing. We hebben de inkomensgrens voor 2023 vastgesteld op € 25.075,- voor een eenpersoonshuishouden en op €33.800,- voor een tweepersoonshuishouden.

Vermogen: Ook uw vermogen  mag niet boven een bepaalde grens uitkomen. We hebben de vermogensgrens voor 2023 vastgesteld op € 33.748. Is er sprake van een toeslagpartner, dan is de vermogensgrens vastgesteld op € 67.496.

Geldt de huurtoeslaggrens ook bij huurverhogingen?

De huurtoeslaggrens is alleen van belang op het moment dat de huur ingaat. Dat moment is bepalend voor de vraag of u in aanmerking kunt komen voor huurtoeslag. Als u door latere huurverhogingen boven deze grens uitkomt, heeft dat in de meeste gevallen geen invloed op uw recht op huurtoeslag.